Fotowoltaika w firmie - korzyści z paneli słonecznych w działalności gospodarczej

Dodano:
20/6/2022
Czytaj dalej
Profit


Nawet 25% więcej zysku z własnej mikroinstalacji

Technologia


Gwarancja 25 lat wydajności

Opieka


Profesjonalna i kompleksowa obsługa

Finansowanie


Najlepsze finansowania dostępne na rynku

Rosnące wydatki na energię mocno uderzają w polskie firmy. Niezależnie od branży i specyfiki działalności wszystkie przedsiębiorstwa odczuwają coraz wyższe koszty funkcjonowania. W ich redukcji pomagają panele słoneczne, jednak na kwestiach finansowych zalety tego rozwiązania bynajmniej się nie kończą. Dowiedz się więcej, dlaczego fotowoltaika w firmie to zdecydowanie dobry pomysł.

Korzyści finansowe

Podwyżki cen energii dotyczą wszystkich, jednak w porównaniu z gospodarstwami domowymi w znacznie większym stopniu dotykają firmy. W Polsce odbiorcy indywidualni są pod tym względem uprzywilejowani, a dostawcy prądu sięgają o wiele głębiej do kieszeni właśnie przedsiębiorców. Jak sobie radzić z tym problemem? Jednym z rozwiązań jest fotowoltaika, której korzyści finansowe omawiamy poniżej.

Podstawowa zaleta, dla której firmy decydują się na montaż paneli słonecznych, to po prostu niższe rachunki za prąd. W jaki sposób można je osiągnąć dzięki fotowoltaice? Otóż moduły solarne produkują energię we własnym zakresie dla konkretnego budynku, np. Twojej firmy. Znajdujące się na dachu lub gruncie ogniwa fotowoltaiczne absorbują promieniowanie słoneczne, po czym przesyłają je w formie prądu do falownika, który dostosowuje jego parametry tak, aby możliwe było wprowadzenie go do sieci. Wykorzystując powstającą w taki sposób energię, można ograniczyć jej pobór od dostawcy, a to z kolei przekłada się na redukcję płatnego zużycie i tym samym obniżkę rachunków za prąd.

Na jak duże oszczędności można liczyć dzięki fotowoltaice? Przyjmuje się, że prawidłowo zaprojektowana i profesjonalnie wykonana instalacja solarna może zaspokoić większość zapotrzebowania energetycznego budynku i doprowadzić do obniżenia rachunków za prąd nawet o 90%. Dotyczy to jednak nieruchomości o relatywnie niskim zużyciu – w przypadku prowadzenia energochłonnej działalności uzyski są niższe, chyba że przedsiębiorstwo dysponuje własną farmą solarną, co zresztą jest coraz popularniejszym trendem wśród dużych podmiotów.

Z finansowego punktu widzenia do inwestycji w instalacje fotowoltaiczne przekonuje także możliwość skorzystania z dotacji. Dofinansowania udzielane na poziome zarówno krajowym, jak i lokalnym pozwalają na duże obniżenie kosztów zakupu i montażu paneli słonecznych. W rezultacie poniesione wydatki zwracają się jeszcze szybciej – przeważnie w ciągu 6-9 lat, podczas gdy same moduły działają przez kolejne dziesięciolecia, dostarczając darmowy prąd. Przedsiębiorcom sprzyjają także zmiany w prawie wprowadzone w 2019 r., zgodnie z którymi osoby prowadzące działalność gospodarczą i podmioty rynkowe mogą mieć status prosumenta, podobnie jak klienci indywidualni. W ten sposób firmy zyskały prawo do partycypacji w systemie energetycznym jako zarówno producenci, jak i odbiorcy.

Dywersyfikacja i niezależność energetyczna

O dywersyfikacji mówi się dużo w różnych kontekstach, także energetycznym. Zdecydowanie warto przemyśleć tę kwestię również w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Istnieją bowiem przypuszczenia, że w ciągu kilku-kilkunastu lat centralny system energetyczny zostanie wygaszony, tymczasem odcięcia od zasilania najpierw dotyczą właśnie przedsiębiorstw, a dopiero później odbiorców indywidualnych i instytucjonalnych. Rozsądnie zaprojektowana fotowoltaika wyposażona w magazyny energii pozwala zapobiec skutkom zarówno planowanych wyłączeń, jak i nieprzewidzianych awarii. Poza wymiarem finansowym wskazuje to na kolejną zaletę paneli słonecznych, związaną ściśle z niezależnością energetyczną oraz bezpieczeństwem i przewidywalnością prowadzonego biznesu.

Korzyści wizerunkowe

Ekologia jest popularnym trendem, szeroko promowanym w mass mediach, programach partii politycznych i ogólnie pojętej kulturze popularnej. Coraz więcej osób przy podejmowaniu decyzji konsumenckich zwraca uwagę na podejście firm do środowiska, a od inwestycji o ekologicznym charakterze może zależeć nawet decyzja o przyznaniu finansowania. Jednym z elementów budujących wizerunek przedsiębiorstwa przyjaznego otoczeniu jest właśnie wykorzystanie instalacji fotowoltaicznej. Montując panele słoneczne, firma pokazuje, że bliskie są jej wartości ważne dla całego społeczeństwa, a nie tylko własny zysk. Tym samym jest lepiej odbierana przez konsumentów, szczególnie tych o dużej wrażliwości ekologicznej.

Bezobsługowe działanie

Kolejną zaletą z punktu widzenia przedsiębiorców, jaką gwarantuje fotowoltaika, jest jej bezobsługowe działanie. Instalacja solarna pracuje w sposób automatyczny – wystarczy ją odpowiednio zamontować i skonfigurować, aby samoistnie produkowała energię, bez żadnego udziału ludzkiego. To z kolei oznacza, że pracownicy mogą zająć się innymi, bardziej produktywnymi czynnościami niż np. dokładanie paliwa do pieca, czyszczenie jego wnętrza czy usuwanie sadzy z paleniska. Panele fotowoltaiczne nie wymagają też żadnych dodatkowych inwestycji, podczas gdy montaż różnego rodzaju kotłów na paliwa stałe może się wiązać z koniecznością zastosowania dodatkowych mechanizmów filtracyjnych, co generuje kolejne, często wysokie koszty.

Korzyści środowiskowe

Montaż fotowoltaiki jest realnym działaniem z pożytkiem dla środowiska. Decydując się na panele słoneczne, inwestor dokłada swoją cegiełkę do ograniczenia obciążenia planety wszystkimi konsekwencjami, z jakimi wiąże się wydobywanie i wykorzystywanie paliw kopalnych. Energia pozyskiwana z instalacji solarnej jest w stu procentach „czysta”, tzn. pochodzi z odnawialnego, dostępnego dla każdego i niewyczerpywalnego źródła. Zastąpienie nią prądu wytwarzanego w tradycyjny sposób, np. na bazie węgla, poprawia więc stan planety i powietrza, które w Polsce jest wyjątkowo niskiej jakości.